ВПРОВАДЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ – СУТТЄВИЙ КРОК У ВДОСКОНАЛЕННІ сфЕРИ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ

27.10.2016 17:49

Основним джерелом формування фінансових ресур­сів для існування держави і виконання нею

своїх функ­цій є податки, отримувані від фізичних і юридичних осіб, суб'єктів економічної діяльності.

Податкові надходжен­ня є основою доходної частини державного  бюджету і водночас найбільш

важливим регулятором соціально-економічних процесів: практично кожен член суспіль­ства відчуває

 на собі дію цих процесів. Тому суспільство досить гостро реагує на будь-які зміни у сфері оподат­кування.

Принципи оподаткування, визначені відомими еконо­містами А.Смітом та В.Петті, а пізніше викладені визнаним теоретиком податкової науки М.І.Тургенєвим, до цього часу не втратили своєї актуальності. Це:

- рівний розподіл податків;

- визначеність податків;

- збір податків у зручний для платника час;

- дешевий збір податків;

- податок повинен братися з чистого доходу, а не з капіталу, щоб джерело державних доходів не виснажу­валося.

Вже понад десять років в Україні здійснюються спро­би створити і прийняти Податковий кодекс, але на жаль, жодного разу ці спроби не стали успішними. І тільки за­раз наше суспільство прийняло цей важливий законодавчий документ. Чого варто очіку­вати бізнесу, громадянам, працівникам бюджетної сфе­ри від впровадження Податкового кодексу?

Мабуть, найголовнішим в цьому документі є  поетапне, виважене зни­ження податкового навантаження з одночасним розши­ренням бази оподаткування.

Насамперед це стосується оподаткування прибутку підприємств. Зниження ставки податку на прибуток під­приємств планується з 25% до 20%, (у 2012 році - 24%, у 2013 році - 22% і у 2014 році - 20% ). Навіть за песи­містичною оцінкою вже у 2013 році (при ставці 22%) еко­номіка отримає додатковий фінансовий ресурс обсягом майже 4,5 млрд грн порівняно з чинним законодавством.

Удосконалення порядку та методів нарахування амортизації, зокрема використання при визначенні бази оподаткування податком на прибуток підприємств ме­тодів бухгалтерської амортизації з урахуванням термі­нів корисного використання необоротних активів, та­кож спрямоване на отримання додаткового фінансового ресурсу, що може бути використане підприємствами на оновлення та модерні Податковим кодексом визнання та класифікація доходів і витрат здійснюватиметься за принципом «нарахуван­ня І відповідності доходів та витрат» незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів, але з ураху­ванням певних обмежень. Це означає, що при розрахун­ку об'єкта оподаткування доходи від реалізації товарів (послуг) відповідного звітного періоду зменшуються на витрати, пов'язані із реалізацією таких товарів (послуг), які за своїм складом є аналогічними до собівартості ре­алізованої продукції, а також Інших витрат звітного по­даткового періоду, прийнятих у чинних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку (адміністративні витрати, витрати на збут та ін.)України до норм і стандартів Європейського Союзу, за­безпечення вимог до членства у Світовій організації тор­гівлі (СОТ), зменшення споживання товарів, шкідливих для здоров'я людини, зокрема алкоголю і тютюну, а та­кож звуження використання товарів, які призводять до забруднення навколишнього природного середовища, зокрема палив моторних та автомобілів.

На сьогодні оподаткування акцизним збором регу­люється шістьма законодавчими актами, зокрема Зако­нами України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби», «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої», «Про ставки акциз­ного збору на тютюнові вироби», «Про ставки акцизно­го збору на деякі транспортні засоби та кузови до них». Отже, уніфікація і підвищення ефективності застосуван­ня акцизного законодавства сприятиме чіткості та зро­зумілості норм прямої дії як платниками податку, так і контролюючими органами.

Реформування податку на додану вартість пов'я­зане із важливим кроком — зменшенням ставки цього податку протягом 2012—2014 років на один відсоток що­року з 20% до 17%. Це є соціально спрямованим захо­дом, адже відомо, що за своєю економічною сутністю ПДВ - це податок на споживання, і сплачує його кінце­вий споживач, населення. Основний тягар цього оподат­кування несуть бідніші верстви населення, оскільки саме вони повністю витрачають свої доходи на споживання. Тому зменшення ставок означає, що коштів у них зали­шається більше. Водночас у Податковому кодексі збережено пільги з оподаткування акцизним збором легкових авто­мобілів для інвалідів, швидкої медичної допомоги та для потреб підрозділів МНС, що забезпечує соціальну спря­мованість акцизного оподаткування зокрема та податко­вої системи загалом.

Реформування податку на додану вартість пов'я­зане із важливим кроком — зменшенням ставки цього податку протягом 2012—2014 років на один відсоток що­року з 20% до 17%. Це є соціально спрямованим захо­дом, адже відомо, що за своєю економічною сутністю ПДВ - це податок на споживання, і сплачує його кінце­вий споживач, населення. Основний тягар цього оподат­кування несуть бідніші верстви населення, оскільки саме вони повністю витрачають свої доходи на споживання. Тому зменшення ставок означає, що коштів у них зали­шається більше.

Важливими вимогами сьогодення є необхідність удо­сконалення системи відшкодування ПДВ, що пов'язано, зокрема, Із необхідністю приведення норм та положень, що регулюють цей податок в Україні, до вимог Директи­ви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість. Покладе­ний в основу відповідного розділу Податкового кодексу чинний порядок оподаткування податком на додану вартість удосконалюється шляхом покращення його адміністрування. Суть покращення полягає у своє­часному виявленні безпідставно заявлених сум до від­шкодування з бюджету, запобіганні мінімізації податко­вих зобов'язань, прискоренні здійснення податковими органами перевірки достовірності даних податкової де­кларації. Це стає можливим завдяки поданню платника­ми податку податковому органу копії записів у Реєстрах виданих та отриманих податкових накладних в електрон­ному вигляді одночасно з подачею декларації за звітний податковий період. Впровадження електронної системи адміністрування податку на додану вартість відповідає вимогам Директиви Ради 2006/112/ЄС. З метою забез­печення дієвості механізму подання Реєстру податкових накладних у електронному вигляді запропоновано за­провадити єдиний звітний період — один місяць. Ство­рюються також передумови підвищення інвестиційної привабливості економічного середовища країни шляхом встановлення права на відшкодування податку на дода­ну вартість за результатами двох звітних періодів для платників, що мають Інвестиційні витрати на придбання основних засобів та сезонний характер виробництва.

У частині пільгового оподаткування дотримано основні вимоги Ради ЄС та СОТ стосовно недискриміна-ційного підходу під час встановлення пільг при постачан­ні вітчизняних товарів та ввезенні товарів іноземного ви­робництва.

Особливим подарунком для потенційних інвесторів стане спеціальний режим оподаткування суб'єктів господарювання, які реалізують інвестиційні проекти на основі енергозберігаючих, екологічно прийнятних та ви­соких технологій. Зазначений режим дещо схожий на донедавна чинний режим територій пріоритетного роз­витку з суттєвою відмінністю — режим, передбачений в проекті Податкового кодексу, може бути застосований до всієї території України. Головною умовою права під­приємства на його застосування є сума Інвестицій, що ек­вівалентна не менш як 3 млн дол. США; для малих під­приємств — не менш менш як 500 тис. дол. США.

Особливостями цього режиму є звільнення на три роки від оподаткування прибутку, одержаного від реа­лізації інвестиційного проекту, та право надання подат­кового векселя на суму нарахованого ПДВ при імпорті устаткування, обладнання та комплектуючих до них на термін 360 днів. Певні втрати бюджету в перші 2 роки мо­жуть бути компенсовані збільшенням надходжень від по­датку на доходи фізичних осіб за рахунок як створення нових робочих місць, так і вищої за середню по Укра­їні заробітної плати працівників, враховуючи високоінтелектуальний характер виробництв на підприємствах з науковоємними, інноваційними технологіями.

Скасовується комунальний податок, який сьогодні сплачуєть­ся роботодавцем за кожного найманого працівника.

В одночас, запроваджується туристичний збір, який справлятиметься на всій території країни замість курорт­ного збору, що обмежений у застосуванні. Ставку подат­ку встановлено в діапазоні від 0,5% до 1 % вартості проживання у готелях, мотелях тощо.

Плата за землю - податок, який стосується пере­дусім сільськогосподарського виробництва, є досить важливим для нормальної діяльності всього агропро­мислового комплексу, тому проектом збережено важ­ливий концептуальний принцип — встановлення ставок земельного податку у відсотках від нормативної грошо­вої оцінки земель. Цим забезпечується рентна сутність плати за землю. Однак при оподаткуванні сільськогос­подарських угідь як запобіжний захід (останніми рока­ми знизилась ефективність використання цих земель і, як наслідок, погіршилася родючість грунтів) передба­чено, що у разі відсутності більше трьох років ведення сільськогосподарського виробництва на цих землях до ставок земельного податку застосовується коефіцієнт для їх підвищення.

Однак вже тепер можна констатувати, що прийняття Податкового кодексу є
позитивним кроком у підвищенні прозорості і стрункості структури державних фінансів, сприятиме розвиткові національної економіки.      

Використана література

  1. Податковий кодекс
  2. Петрушко П.Г. Казначейська справа НВП «АВТ лтд» 2004р.
  3. Казна України №12