ВПРОВАДЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ – СУТТЄВИЙ КРОК У ВДОСКОНАЛЕННІ сфЕРИ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ
Основним джерелом формування фінансових ресурсів для існування держави і виконання нею
своїх функцій є податки, отримувані від фізичних і юридичних осіб, суб'єктів економічної діяльності.
Податкові надходження є основою доходної частини державного бюджету і водночас найбільш
важливим регулятором соціально-економічних процесів: практично кожен член суспільства відчуває
на собі дію цих процесів. Тому суспільство досить гостро реагує на будь-які зміни у сфері оподаткування.
Принципи оподаткування, визначені відомими економістами А.Смітом та В.Петті, а пізніше викладені визнаним теоретиком податкової науки М.І.Тургенєвим, до цього часу не втратили своєї актуальності. Це:
- рівний розподіл податків;
- визначеність податків;
- збір податків у зручний для платника час;
- дешевий збір податків;
- податок повинен братися з чистого доходу, а не з капіталу, щоб джерело державних доходів не виснажувалося.
Вже понад десять років в Україні здійснюються спроби створити і прийняти Податковий кодекс, але на жаль, жодного разу ці спроби не стали успішними. І тільки зараз наше суспільство прийняло цей важливий законодавчий документ. Чого варто очікувати бізнесу, громадянам, працівникам бюджетної сфери від впровадження Податкового кодексу?
Мабуть, найголовнішим в цьому документі є поетапне, виважене зниження податкового навантаження з одночасним розширенням бази оподаткування.
Насамперед це стосується оподаткування прибутку підприємств. Зниження ставки податку на прибуток підприємств планується з 25% до 20%, (у 2012 році - 24%, у 2013 році - 22% і у 2014 році - 20% ). Навіть за песимістичною оцінкою вже у 2013 році (при ставці 22%) економіка отримає додатковий фінансовий ресурс обсягом майже 4,5 млрд грн порівняно з чинним законодавством.
Удосконалення порядку та методів нарахування амортизації, зокрема використання при визначенні бази оподаткування податком на прибуток підприємств методів бухгалтерської амортизації з урахуванням термінів корисного використання необоротних активів, також спрямоване на отримання додаткового фінансового ресурсу, що може бути використане підприємствами на оновлення та модерні Податковим кодексом визнання та класифікація доходів і витрат здійснюватиметься за принципом «нарахування І відповідності доходів та витрат» незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів, але з урахуванням певних обмежень. Це означає, що при розрахунку об'єкта оподаткування доходи від реалізації товарів (послуг) відповідного звітного періоду зменшуються на витрати, пов'язані із реалізацією таких товарів (послуг), які за своїм складом є аналогічними до собівартості реалізованої продукції, а також Інших витрат звітного податкового періоду, прийнятих у чинних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку (адміністративні витрати, витрати на збут та ін.)України до норм і стандартів Європейського Союзу, забезпечення вимог до членства у Світовій організації торгівлі (СОТ), зменшення споживання товарів, шкідливих для здоров'я людини, зокрема алкоголю і тютюну, а також звуження використання товарів, які призводять до забруднення навколишнього природного середовища, зокрема палив моторних та автомобілів.
На сьогодні оподаткування акцизним збором регулюється шістьма законодавчими актами, зокрема Законами України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби», «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої», «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби», «Про ставки акцизного збору на деякі транспортні засоби та кузови до них». Отже, уніфікація і підвищення ефективності застосування акцизного законодавства сприятиме чіткості та зрозумілості норм прямої дії як платниками податку, так і контролюючими органами.
Реформування податку на додану вартість пов'язане із важливим кроком — зменшенням ставки цього податку протягом 2012—2014 років на один відсоток щороку з 20% до 17%. Це є соціально спрямованим заходом, адже відомо, що за своєю економічною сутністю ПДВ - це податок на споживання, і сплачує його кінцевий споживач, населення. Основний тягар цього оподаткування несуть бідніші верстви населення, оскільки саме вони повністю витрачають свої доходи на споживання. Тому зменшення ставок означає, що коштів у них залишається більше. Водночас у Податковому кодексі збережено пільги з оподаткування акцизним збором легкових автомобілів для інвалідів, швидкої медичної допомоги та для потреб підрозділів МНС, що забезпечує соціальну спрямованість акцизного оподаткування зокрема та податкової системи загалом.
Реформування податку на додану вартість пов'язане із важливим кроком — зменшенням ставки цього податку протягом 2012—2014 років на один відсоток щороку з 20% до 17%. Це є соціально спрямованим заходом, адже відомо, що за своєю економічною сутністю ПДВ - це податок на споживання, і сплачує його кінцевий споживач, населення. Основний тягар цього оподаткування несуть бідніші верстви населення, оскільки саме вони повністю витрачають свої доходи на споживання. Тому зменшення ставок означає, що коштів у них залишається більше.
Важливими вимогами сьогодення є необхідність удосконалення системи відшкодування ПДВ, що пов'язано, зокрема, Із необхідністю приведення норм та положень, що регулюють цей податок в Україні, до вимог Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість. Покладений в основу відповідного розділу Податкового кодексу чинний порядок оподаткування податком на додану вартість удосконалюється шляхом покращення його адміністрування. Суть покращення полягає у своєчасному виявленні безпідставно заявлених сум до відшкодування з бюджету, запобіганні мінімізації податкових зобов'язань, прискоренні здійснення податковими органами перевірки достовірності даних податкової декларації. Це стає можливим завдяки поданню платниками податку податковому органу копії записів у Реєстрах виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді одночасно з подачею декларації за звітний податковий період. Впровадження електронної системи адміністрування податку на додану вартість відповідає вимогам Директиви Ради 2006/112/ЄС. З метою забезпечення дієвості механізму подання Реєстру податкових накладних у електронному вигляді запропоновано запровадити єдиний звітний період — один місяць. Створюються також передумови підвищення інвестиційної привабливості економічного середовища країни шляхом встановлення права на відшкодування податку на додану вартість за результатами двох звітних періодів для платників, що мають Інвестиційні витрати на придбання основних засобів та сезонний характер виробництва.
У частині пільгового оподаткування дотримано основні вимоги Ради ЄС та СОТ стосовно недискриміна-ційного підходу під час встановлення пільг при постачанні вітчизняних товарів та ввезенні товарів іноземного виробництва.
Особливим подарунком для потенційних інвесторів стане спеціальний режим оподаткування суб'єктів господарювання, які реалізують інвестиційні проекти на основі енергозберігаючих, екологічно прийнятних та високих технологій. Зазначений режим дещо схожий на донедавна чинний режим територій пріоритетного розвитку з суттєвою відмінністю — режим, передбачений в проекті Податкового кодексу, може бути застосований до всієї території України. Головною умовою права підприємства на його застосування є сума Інвестицій, що еквівалентна не менш як 3 млн дол. США; для малих підприємств — не менш менш як 500 тис. дол. США.
Особливостями цього режиму є звільнення на три роки від оподаткування прибутку, одержаного від реалізації інвестиційного проекту, та право надання податкового векселя на суму нарахованого ПДВ при імпорті устаткування, обладнання та комплектуючих до них на термін 360 днів. Певні втрати бюджету в перші 2 роки можуть бути компенсовані збільшенням надходжень від податку на доходи фізичних осіб за рахунок як створення нових робочих місць, так і вищої за середню по Україні заробітної плати працівників, враховуючи високоінтелектуальний характер виробництв на підприємствах з науковоємними, інноваційними технологіями.
Скасовується комунальний податок, який сьогодні сплачується роботодавцем за кожного найманого працівника.
В одночас, запроваджується туристичний збір, який справлятиметься на всій території країни замість курортного збору, що обмежений у застосуванні. Ставку податку встановлено в діапазоні від 0,5% до 1 % вартості проживання у готелях, мотелях тощо.
Плата за землю - податок, який стосується передусім сільськогосподарського виробництва, є досить важливим для нормальної діяльності всього агропромислового комплексу, тому проектом збережено важливий концептуальний принцип — встановлення ставок земельного податку у відсотках від нормативної грошової оцінки земель. Цим забезпечується рентна сутність плати за землю. Однак при оподаткуванні сільськогосподарських угідь як запобіжний захід (останніми роками знизилась ефективність використання цих земель і, як наслідок, погіршилася родючість грунтів) передбачено, що у разі відсутності більше трьох років ведення сільськогосподарського виробництва на цих землях до ставок земельного податку застосовується коефіцієнт для їх підвищення.
Однак вже тепер можна констатувати, що прийняття Податкового кодексу є
позитивним кроком у підвищенні прозорості і стрункості структури державних фінансів, сприятиме розвиткові національної економіки.
Використана література
- Податковий кодекс
- Петрушко П.Г. Казначейська справа НВП «АВТ лтд» 2004р.
- Казна України №12