Тема 7
Тема 7. Створення і функціонування інформаційних систем
Мета заняття: вивчити версії програмних продуктів, їх створення та фукціонування; загальні характеристики та основні принципи бухгалтерського обліку на основі програми 1С: Підприємство; закріпити теоретичні знання та набути практичних умінь і навичок встановлення індивідуальної інформаційної бази та її параметрів, заповнення довідників та констант .
Методичні вказівки до теми
Система 1С: Підприємство може бути використана для ведення будь-яких розділів бухгалтерського обліку на підприємствах різних типів.
1С: Підприємство може підтримувати різні системи обліку і вести облік по декількох підприємствах в одній інформаційній базі.
Система 1С: Підприємство може бути використана для ведення практично будь-яких розділів бухгалтерського обліку:
• облік операцій по банку і касі;
• облік основних засобів і нематеріальних активів;
• облік матеріалів;
• облік товарів, послуг і виробництва продукції;
• облік валютних операцій;
• облік взаєморозрахунків з організаціями, дебіторами, кредиторами, підзвітними особами;
• облік розрахунків по заробітній платі;
• облік розрахунків з бюджетом;
• інші розділи обліку.
Введення інформації в 1С: Підприємстві може бути організоване з різним ступенем автоматичності:
• режим ручного введення операцій;
• режим типових операцій;
• режим автоматичного формування операцій по документах.
Основні поняття 1С Підприємства 7.7.
Константи. Як правило, константи використовуються для роботи з постійною й умовно-постійною інформацією, але можуть являти собою і періодично змінювані дані. В основному це найбільш загальна інформація про організацію, у якій ведеться облік: «Найменування підприємства», «Розмір ПДВ», «П І Б головного бухгалтера» і т.д.
До важлививої константи можна віднести таку:
1.“Метод партионного учета” – може мати 2 значення (“по средневзвешеной цене” коли одне найменування товару поступає до нас на фірму по одній ціні від різних постачальників і в різний час, “по партиям” коли одне й теж найменування товару поступає до нас на фірму від різних постачальників різний час по різним цінам.)
Перерахування. Перерахування використовуються в системі для опису наборів постійних (не змінюваних користувачем) значень.
Типовими прикладами перерахувань є види оплати (наявний, безготівкова, бартер), тип засновника (юридична особа, фізична особа), типи співробітників підприємства (штатний, сумісник) і т.д.
Бухгалтерські рахунки. Бухгалтерські рахунки, призначені для збереження планів рахунків бухгалтерського обліку, тобто об'єктів синтетичного обліку засобів підприємства. Суть даних об'єктів цілком відповідає загальноприйнятому розумінню бухгалтерських рахунків.
Операції і проводки. Відображення рухів засобів у бухгалтерському обліку записується у виді операцій і проводок. Операція є повним відображенням господарської операції, що відбулася на підприємстві, у бухгалтерському обліку. Вона може містити кілька проводок. Проводки не існують окремо від операцій.
Довідники. Призначені для збереження зведень про безліч однотипних об'єктів, що використовуються при веденні аналітичного обліку і для заповнення документів.
Субконто. Термін субконто введений для позначення набору значень, використовуваних для ведення аналітичного обліку по бухгалтерських рахунках. У якості субконто виступають об'єкти, по яких ведеться аналітичний облік на підприємстві: основні засоби, організації, товари і т.д. Субконто може бути 3 видів:
1. Субконто “Довідник” (брати інформацію з відповідного довідника).
2. Субконто “Документ” (коли один документ заповнюється на основі іншого).
3. Субконто “Дата” (при виплаті заробітної плати).
Типові операції. Механізм типових операцій надає користувачу можливість автоматизувати введення часто повторюваних операцій. Для цього користувач уводить шаблон типової операції, у якому задає «сценарій» проводок. При введенні операції з використанням типової операції, дані автоматично заповнюються на підставі шаблона типової операції. При необхідності запитуються відсутні значення операції (об'єкти аналітіки, валюта, кількість і інші) і розраховуються суми проводок по визначеним у шаблоні формулам.
Коректні проводки. Механізм коректних проводок призначений для автоматичного контролю операцій, що вводяться. Користувач заповнює список коректних проводок у відповідності зі своїми представленнями про правильність ведення обліку. Потім, у процесі введення операцій, якщо установлений відповідний параметр, система перевіряє проводки операції, використовуючи список коректних проводок.
Журнали проводок і операцій. Для перегляду списку всіх бухгалтерських операцій використовується журнал операцій. У ньому кожна операція відображається одним рядком, що містить найбільш важливу інформацію (дату, номер, зміст, суму).
ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ
1. Ф.Ф. Бутинець „Інформаційні системи бухгалтерського обліку”: в-во Житомир ПП. „Рута” 2002 рік. с.237-259;
2. Маковей Ю.В. Інформаційні системи і технології в обліку: Навч.-метод. посібник. – НМЦ, 2010. –с. 48-72, 73-76;
3. Закон України від 16.07. 1999 року № 996-ХІV „Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”:
4. План рахунків бухгалтерського обліку;
5. 1С: Предприятие 7.7, руководство по ведению учета „Бухгалтерський учет” для Украини.
Контрольні запитання для перевірки знань
1. Охарактеризувати програму «1С: Бухгалтерія 7.7».
2. Який порядок встановлення програми на комп’ютер «1С: Бухгалтерія 7.7».
3. Що являє собою «інформаційна база» програми «1С6 Бухгалтерія 7.7».
4. Назвати режими роботи в прогграмі «1С: Бухгалтерія 7.7». В чому їх призначення.
5. В чому полягає налагодження інтерфейсу прпограми?
6. Який порядок налагодження в програмі «1С: Бухгалтерія 7.7» робочого періоду?
7. Що таке субконто, константа?
8. Які є способи редагування констант?
9. На якому етапі облікової роботи допускається введення інформації в довідники?
10. З якою метою використовується дерево груп, розміщене у вікні довідника?
11. Як ввести новий елемент, нову групу у довідник?
12. Як редагувати, видалити, скопіювати елементи довідника?
Термінологічний словник
Система — це сукупність пов'язаних між собою та із зовнішнім середовищем елементів
ІСО — це множина різних елементів та зв'язків між ними, що складають систему в цілому.
Технічне забезпечення сучасних інформаційних систем — це комплекс різних видів техніки
Інформаційне забезпечення - це інформація, що формується в результаті оброблення даних і є важливим елементом комп'ютерних інформаційних систем.
Програмне забезпечення (ПЗ) — це сукупність програм, що реалізують мету й завдання інформаційної системи та забезпечують функціонування технічних засобів системи.
Математичне забезпечення — це сукупність економіко-математичних методів, моделей та алгоритмів оброблення інформації, які є в інформаційній системі.
Організаційне забезпечення передбачає власний апарат управління, що забезпечує функціонування всіх його підсистем як єдиного цілого.
Правове забезпечення — це сукупність норм, виражених у нормативних актах, які встановлюють і закріплюють організацію цих систем, їх цілі, завдання, структуру, функції та правовий статус ІС.
Економічне забезпечення — сукупність методів і засобів, призначених для створення оптимальних умов ефективної та безпомилкової діяльності людини в інформаційній системі та її освоєння.
Функціональна частина інформаційної системи реалізує розв'язання задач предметної сфери.
Підсистема — це сукупність компонентів системи, відокремлених за певною ознакою.
Ризик — це ймовірність виникнення збитків або недоодержання прибутку від фінансово-господарської діяльності.
Довідники - спеціальні засоби, що забезпечують ведення списків однотипних облікових об'єктів та зберігання параметрів, що характеризують ці об'єкти.
Операція - це електронний бланк для запису всієї сукупності проводок, що характеризують окрему господарську операцію
Типової операції - це алгоритм виконання господарської операції
Документ - це комплексний засіб введення облікової інформації
"1С: Предприятие 7.7" є універсальною програмою автоматизації діяльності підприємства.
Практичні завдання
Задача 1. Встановлення індивідуальної інформаційної бази і її запуск.
Встановити нову інформаційну базу під назвою «ПІП» прізвище, ім’я, по батькові студента, запустити її у режимі «Монопольно»
На диску D створити нову папку під назвою «ПІП» прізвище, ім’я, по батькові студента. Знайти каталог із робочою базою.
Скопіювати каталог у новостворену папку. Внаслідок цих дій отримали чисту інформаційну базу.
Для того, щоб «1С: Підприємство» «побачило» нову інформаційну базу, її потрібно зареєструвати у вікні «Запуск 1С: Підприємство». Натисніть кнопку «Додати» .
У вікні «Регістрація інформаційної бази», що з’явилося, напишіть назву нової інформаційної бази своє прізвище та № групи. Зазначте каталог нової інформаційної бази, для цього можна скористатися кнопкою «Вибрати».
Після виконання даних дій новостворена інформаційна база з’явилася у вікні запуску програми. Виділіть у списку інформаційних баз рядок із своїм прізвищем, поставте відмітку «Монопольно» для проведення індексації інформаційної бази, що необхідно проводити кожного дня, натисніть кнопку «ОК».
Задача 2. Встановлення параметрів інформаційної бази: робочої дати, бухгалтерських підсумків.
Встановити робочу дату 01.09.2012 р., та відповідний обліковий період
Робоча дата встановлюється в меню «Сервіс» «Параметри» на закладці «Загальні» за допомогою календаря або через клавіатуру.
В меню «Сервіс» «Параметри» на закладці «Бухгалтерські підсумки» встановіть відповідний робочій даті обліковий період квартал. У меню «Операції» «Управління бухгалтерськими підсумками» встановіть відповідний робочій даті обліковий період квартал.
Задача 3. Заповнення довідника «Валюти».
Заповнити довідник «Валюти» такими даними: створити елементи «Долар», «Євро», «Гривня», встановивши поточні курси валют.
Встановити робочу дату — 5 січня поточного року. Змінити курс долара на 7.88
Встановити робочу дату — 10 березня поточною року. Змінити курс долара на 7.92
Встановити робочу дату — 15 квітня поточного року. Змінити курс долара на 7.85;
Встановити робочу дату — 25 липня поточного року. Змінити курс долара на 5.45
Переглянути історію валюти.
У меню «Довідники» вибрати довідник «Валюти».
Створити нові елементи «Долар», «Євро».
Встановити поточні курси даних валют.
Ввести зміни курсу долара відповідно до умови завдання, вводячи значення курсів в поле «Курс НБУ», далі натиснути клавішу Enter, у діалоговому вікні натиснути кнопку «Змінити».
Переглянути історію валюти долар виділивши рядок з назвою валюти «Долар» натиснути кнопку «Історія».
Задача 4. Заповнення довідника «Рахунки нашої фірми».
Заповнити довідник «Рахунки нашої фірми» такими даними: в групі «Рахунки в банку» створити елементи «Рахунок в нац. валюті», «Рахунок в доларах», «Рахунок в євро»; в групі «Каси» створити елементи «Каса нац. валюті», «Каса в доларах», «Каса в євро»
Будьте уважні! При заповненні картки елемента правильно виставляйте значення показника «Готівковийбезготівковий рахунок». Заповнюйте банківські реквізити для рахунків в банку.
Вікно заповнення картки елемента в довіднику «Рахунки нашої фірми».
Задача 5. Заповнення довідника «Співробітники».
- Створити таку структуру груп:
Співробітники
Адмінперсонал
Працівники рослинництва
Працівники тваринництва
Працівники переробних виробництв
Працівники допоміжних виробництв
- Створити елементи:
Посада
П І П
Підрозділ
директор
Винниченко О. Л.
Адміністрація
секретар
Терещенко Л.П.
Адміністрація
головний бухгалтер
Савченко О. С.
Адміністрація
касир
Міщенко М. С.
Адміністрація
комірник
Грушевський А.М.
Складське господарство
працівниця 1 рільничої бригади
Смирнова А.А.
Рільнича бригада
доярка
Лапіна Т.М.
Ферма № 1
- Перенести елементи у відповідні групи-підрозділи.
- Перевірити введені раніше дані про співробітників і впевнитись у правильності їх заповнення: основний працівник, член профспілки, відповідний підрозділ.
Задача 6. Заповнення довідника «Номенклатура».
- Створити таку структуру груп і елементів:
НОМЕНКЛАТУРА
Назва групи
Елементи
Покупна ціна без ПДВ, грн.
Ціна продажу без ПДВ, грн.
Роздрібна ціна з ПДВ, грн.
Паливо
Дизельне паливо, кг
8,00
Будівельні матеріали
Фарба ПФ 115, кг
10,00
20,00
Фанера, шт.
20,00
40,00
50,00
Насіння
Насіння томатів, г
1,00
МШП
Лопата, шт.
12,00
Відро, шт.
25,00
Будьте уважні! При заповненні картки по кожному з елементів правильно виставляйте вид ТМЦ. Для перевірки прогляньте на закладці «Додатково» проставлений програмою рахунок обліку ТМЦ.
Задача 7. Заповнення довідника «Наша фірма».
Заповнити довідник «Наша фірма» такими даними:
Назва реквізита
Значення реквізита
Назва підприємства - ВАТ «Зелений гай»
Адреса - м. Горохів, вул. Козацька, 17
Префікс - ЗГ
Директор - Винниченко О. Л.
Гол.бухгалтер - Савченко О. С.
Касир - Міщенко М. С.
Голова профспілки - Терещенко Л.П.
Галузь - Сільське господарство
Форма власності - приватна
Основний розрахунковий рахунок - рахунок в нац.валюті
Дата реєстрації - 01.01.2000 р.
Номер реєстрації - 23453443
Ким зареєстрована - Горохівська районна адміністрація
Номер реєстрації в Пенсійному фонді - 12343478
Номер реєстрації в службі занятості - 894512564
Код податкової інспекції - 47664797
Коди по ЄДРПОУ - 12659801
Інд. податковий номер - 6523040387
Номер свідоцтва - 214
По ЗКГНГ - 65987845
По СПОДУ - 37856495
По КВЕД - 121283835
По СПАТО - 74523764783
По КФВ - 367865814
Номер реєстрації у фонді соціального страхування - 8789751256
Від нещасних випадків - 1659247124